Montag, 30. März 2015

Why Nations Fail

The most common reason why nations fail today is because they have extractive institutions. [...] their extractive economic institutions do not create the incentives needed for people to save, invest, and innovate. Extractive political institutions support these economic institutions by cementing the power of those who benefit from the extraction. Extractive economic and political institutions, though their details vary under different circumstances, are always at the root of this failure.

Daren Acemoglu and James A Robinson, Why Nations Fail. The Origins of Power, Prosperity, and Poverty (Crown Business Books 2012) 368 and 372

Sonntag, 29. März 2015

Abschied

Alle Häfen
waren am schönsten beim Lichten
der Anker 

Dagmar Nick, Schattengespräche

Freitag, 27. März 2015

Creativity and War

It could be argued, for instance, that the breakaway from classical literary, musical, and artistic styles that is so characteristic of the twentieht century was an indirect reaction to the disillusion people felt at the inability of Western civilization to avoid the bloodshed of World War I. It is no coincidence that Einstein's theory of relativity, Freud's theory of the unconscious, Eliot's free-form poetry, Stravinsky's twelve-tone music, Martha Graham's abstract choreography, Picasso's deformed figures, James Joyce's stream of consciousness prose were all created—and were accepted by the public—in the same period in which empires collapsed and belief systems rejected old certainties.
Mihaly Csikszentmihalyi, Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention (HarperCollins e-books 2009) 107

Kafka und der Abschied

es gibt ein Kommen und ein Gehn
Ein Scheiden und oft kein – Wiedersehn

Samstag, 14. Februar 2015

Wilhelm Schmid zur Gelassenheit

"Ein kultureller Sinn, der dem Älterwerden gegeben werden kann, ist die Entdeckung von Ressorucen, die das Leben leichter und reicher machen, gerade jetzt. Eine solche ist die Gelassenheit. Es scheint an ihr zu fehlen: Die Moderme wühlt die Menschen dermaßen auf und wirbelt ihr Leben so sehr durcheinander, dass die Sehnsucht nach Gelassenheit wächst. Sie war ein großer Begriff in der westlichen Philosophie seit Epikurs ataraxia (>>Nicht-Unruhe<<) im 4./3. Jahrhundert v. Chr., in der christlichen Theologie seit Meister Eckahrts gelazenheit im 13./14. Jahrhundert. In der Moderne aber geriet sie in Vergessenheit. Sie fiel dem stürmischen Aktivismus, dem wissenschaftlich-technischen Optimismus zum Opfer, ihre Zurückhaltung galt nicht als Tugend. Die simulierte Coolness, die an ihre Stelle trat, hielt immerhin die Erinnerung an ihre humane Tiefe und Wärme wach. Eine bestimmte Lebenszeit schien wie geschaffen für die Gelassenheit: Das Älterwerden. Aber auch d araus ist eine stürmische Zeit geworden, die Gelassenheit will nicht mehr so ohne Weiteres gelingen. Wie ist sie wiederzugewinnen? Kann die älter werdende Gesellschaft eine gelassenere werden?"
Wilhelm Schmid, Gelassenheit. Was wir gewinnen, wenn wir älter werden (Insel Verlag 2014), 15f.

Dienstag, 10. Februar 2015

Henry Kissinger on World Order in the Age of Globalization

"The balance between legitimacy and power is extremely complex; the smaller the geographic area to which it applies and the more coherent the cultural convictions within it, the easier it is to distill a workable consensus. But in the modern world the need is for a global world order. An array of entities unrelated to each other by history or values (except at arm's length), and defining themselves essentially by the limit of their capabilities, is likely to generate conflict, not order."

Henry Kissinger, World Order [Ebook], p. 15

Dienstag, 27. Januar 2015

Hayek zur Selbstkritik der Liberalen

“All political theories assume, of course, that most individuals are very ignorant. Those who plead for liberty differ from the rest in that they include among the ignorant themselves as well as the wisest. Compared with the totality of knowledge which is continually utilized in the evolution of a dynamic civilization, the difference between the knowledge that the wisest and that the most ignorant individual can deliberately employ is comparatively insignificant.”

F. A. Hayek, The Constitution of Liberty, p. 27